2024. 04. 21.
Konrád
: 395 Ft   : 371 Ft Benzin: 583 Ft/l   Dízel: 614 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Visegrádi Négyek: Öt nemzet egy hajón

Hosz  |  2009. 09. 30., 07:35

A Visegrádi Négyek katonai érdekvédelmi szervezetinek XI. találkozóján a V4 rövidítés egy + jellel egészült ki. Az ok:  a cseh SVzP-A-CR,  a magyar Hosz, a szlovák ZV SR küldöttségei mellett mintegy megfigyelőként az ukrán KITUS képviselőit is meghívta a házigazda lengyel KONWENT, a szeptember 15 és 18 között megrendezett tapasztalatcserére...

A helyszínek, a Balti- tenger partján, Gdansk térségében fekvő Gdynia a lengyel hadiflotta bázisa, illetve a szállást nyújtó üdülő elérése Sopot- ban komoly erőpróbát jelentett Mészáros Géza elnökünk által vezetett csapatunk számára. A közel 1100 km térképen nem tünik soknak, azonban a szlovák és lengyel út és forgalmi viszonyok jócskán megnyújtották a távolságot. Települések tucatjai, viszonylag kevés autópálya, lezárások, korlátozások, millió valódi- és álsebességmérő- berendezés, kamion és teherkocsi áradat, dugó, dugó hátán. Körülbelül így jellemezhető röviden a 18 órás utazás, amely a közbeiktatott krakkói éjszakázás ellenére is leginkább fárasztónak mondható. A megérkezés valódi öröm volt számunkra, amikor is végre találkozhattunk a bennünket fogadó lengyel társszervezet vezetőjével, Anatol Tichoniuk- kal, kollégáival, valamint a korábban befutott delegációkkal. Vacsora után tényleg ránk fért a pihenés…ami ezzel le is zárult.

Az elkövetkező két és  fél napra tartalmas, érdekes, ugyanakkor igen feszített és sürü programot szerveztek lengyel barátaink. Megismerhettük a haditengerészet parancsnokságát és  akadémiáját, a lengyel flotta múltját és jelenét, találkoztunk haditengerészet vezetőivel, betekinthettünk a hadihajók legénységének mindennapjaiba. A felszíni eszközök mellett látogatást tettünk egy tengeralattjáró fedélzetén is. Le ugyan nem merültünk, de helyette óceánjárón kóstolhattunk bele a hajózás élményeibe, majd testközelből szemlélhettük meg a II. Világháború során megépített és alkalmazott partvédő lövegeket, legalábbis ami megmaradt belőlük. A szolgálati, katonai programokat Gdansk- i városnézés színesítette.

Természetesen a találkozó nem erről szólt. Az érdemi megbeszélések stílszerüen egy kiszolgált ágyúnaszád, a múzeumként kihorgonyzott Blyskawica fedélzetén, valamint a haditengerészeti akadémia tárgyalójában folytak. A házigazdák többek között beszámoltak a soros elnökségük alatt történtekről, melyek közül Anatol Tichoniuk kiemelte az Euromil országai nyugellátási rendszeréről készített összehasonlító tanulmányt, valamint azt az elkötelezett szolidarítást, amelyet a V4 érdekvédelmi szervezetek a magyar katonák, illetve a Hosz  irányába kifejeztek, támogatva az élet- és munkakörülmények, a szociális helyzet javításáért folytatott akciókat. Itt kapott felkérést Mészáros Géza a Hosz elnöke arra, hogy ismertesse a jelenlegi helyzetet. A további előadások bemutatták küszöbön álló lengyel haderőátalakítással kapcsolatos elképzeléseket, érintették a állomány utánpótlásának, feltöltésének problémáit, a nyugdíjrendszer és lakhatás kérdéseit. Izgalmas témában – a V4 érdekvédelmi szervezetek között hosszabb idő óta napirenden lévő –  témában tartott előadást Michael Bohunicky  a szlovák ZV SR vezetője. Több kelet- európai szervezet nem döntött még a szervezet végleges müködési modelljéről. Fő kérdés az, hogy a katonák érdekeinek védelme a szolgálati rendszeren belül, annak részeként (pl.: a KONWENT), vagy független szervezetként (pl.: a Honvédszakszervezet) tud hatékonyabban müködni. Az elhangzottak alapján a szlovák szervezet a független formáció irányába gondolkodik. Az előadásokat esténként kötetlen megbeszélések követték, amelyek alkalmat kínáltak az álláspontok kifejtésére, a közös ügyek megvitatására.

A találkozó közös nyilatkozat aláírásával, illetve a soros elnöki teendők átadásával zárult. A stafétát mi vettük át, így a Hosz  egy éven keresztül a Visegrádi Négyek katonai érdekvédelmi szervezetének soros elnöke. Reményeink szerint következő évben megrendezésre kerülő magyarországi találkozó tovább fogja erősíteni a résztvevő szervezetek közötti együttmüködést, és új információkkal, az összevetés lehetőségével segíti az érdekvédelmi tevékenységet.

Szincsák Gyula- Süli Ferenc

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Honvédszakszervezetet a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 01. 05., 10:17
Eddig Európa számos országában irigykedve figyelték katonatársaink, hogy nálunk szakszervezet működhet. Ez a jog tényszerűleg még az európai unióban is különleges kiváltság volt, amelyet a végletekig próbáltunk megőrizni. Az alapításunk, azaz 1991 óta eltelt több mint 32 év alatt folyamatosan azon küzdöttek elődeink, hogy a civil szférában megszokott jogok illessék meg a katonákat is, vagy legalább ahhoz erősen közelítő szintet sikerüljön elérni mind az egyéni, mind a kollektív jogérvényesítés terén...
2024. 02. 23., 10:44
Tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat, hogy a Honvéd Érdekképviseleti Szervezet szabályzói szerint a tagdíj mértéke változik. A befizetendő tagdíjak 2024. március 1.-től...
2023. 12. 15., 11:16
Tisztelt Tagunk! Ezúton szeretném Önt tájékoztatni, hogy a Honvédszakszervezet (HOSZ) a jogszabályi környezet változásaira reagálva, valamint a szervezet működésének folyamatos biztosítása érdekében új Alapszabályt fogadott el és hamarosan Honvéd Érdekképviseleti Szervezet (HÉSZ) néven folytatja tevékenységét.
2024-02-13 13:05:08
2024.02.14-16-ig a Honvéd Érdekképviseleti Szervezet személyes ügyfélfogadása technikai okok miatt (karbantartás) szünetel. Ezúton is köszönjük elhelyezési feltételeink jobbítását a HM HIM-nek! Telefonos ügyelet a 0670-374-30-83-as telefonszámon.

  JETfly Magazin

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom, amikor a Budapest Airport az utasok visszajelzése alapján kiérdemelte a rangos elismerést.
Széchenyi 2020 europai szociális alap.