szechenyi-terv-plusz
2025. 01. 24. péntek
Timót
: 409 Ft   : 390 Ft Benzin: 583 Ft/l   Dízel: 614 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ócskavas lesz a honvédség NDK-helikoptereiből

Hosz  |  2013. 04. 18., 08:17

Szétszerelik és újrahasznosítják a keletnémet hadseregtől megörökölt Mi-24-es harci helikoptereket. A gépek 1995 óta vannak magyar tulajdonban, soha sem szálltak fel. A  honvédség szerint a hulladékként való értékesítés jó üzlet, az [origo]-nak nyilatkozó szakértő szerint azonban hiba volt, hogy hagyták szétrohadni a teljesen ingyen kapott légi járműveket...

Harci helikoptereket bontanak, fürészelnek szét egy csepeli cég telephelyén - erről közölt fotókat a közelmúltban a Magyar Távirati Iroda. A képek azonban csak a végét mutatják egy hosszú történetnek, amely olyan gépekről szól, amelyeket ajándékba kaptunk, és amelyek magyar felségjel alatt egy percet sem repültek.

Egy bonyolult barter üzlet keretében kerültek a csapeli Solar Kft. telephelyére a két Németország egyesítése után Magyarországnak ajándékozott Mi-24-es harci helikopterek - írta meg a Magyar Hírlap még márciusban. Az ajándékhelikoptereket a Hadügyminisztérium cége, az Arzenál Zrt. vásárolta meg, majd értékesítette tovább a csepeli cégnek. A befolyt összegből a hadsereg használhatatlan, ám rendkívül veszélyes Volhov típusú rakétáinak külföldi megsemmisítését fizetik ki - nyilatkozta a lapnak Borbíró Zoltán, a Honvédelmi Minisztérium védelemgazdaságért felelős helyettes államtitkára.

A Mil Mi-24-es harci helikoptereket 1995-ben kapta meg Magyarország. A gépek az egykori NDK légierejében szolgáltak, ám a német hadvezetés feleslegesnek ítélte a gépeket. A szolnoki Repülőmúzeum honlapján közölt cikk szerint a gépeket remek állapotban kaptuk meg a kilencvenes évek közepén, alig pár száz órát repültek velük az NDK-s pilóták.

Elpazaroltuk az ajándékhelikoptereket

Az [origo] által megkérdezett, neve elhallgatását kérő katonai repülési szakértő szerint az ország katonai és politikai vezetésének közös felelőssége, hogy az egykori NDK-tól ingyen kapott helikopterekből az elmúlt közel két évtized alatt csak kettőt vett használatba a Légierő. A gépeket ráadásul a szabad ég alatt tárolták ahelyett, hogy megfelelően konzerválták volna, így tönkrementek az évek során.

Ha az összes helikoptert nem is lehetett volna megmenteni, a lapunknak nyilatkozó szakértő szerint a legjobb állapotban levő 15-20 példányt kiválogathatta és konzerválhatta volna a Honvédség. A magyar Mi-24-esek elöregedése után pedig az újabb és kevesebbet használt ex-NDK-s helikoptereket lehetett volna felújítani. Ez azért lett volna rendkívül gazdaságos, mert míg egy új, korszerü nyugat harci helikopter ára 20-30 millió dollár, addig egy Mi-24-es felújítása és újbóli üzembe állítása ennek körülbelül a tizedét emésztette volna csak fel. Egy-két új helikopter árából tehát egy tízgépes flottát is fel lehetett volna állítani a megbízható és strapabíró ex-NDK-s gépekből, melyekhez ráadásul rendelkezésre áll a szakképzett müszaki és pilóta állomány is.

Az orosz gyártású helikoptereket legutoljára a szíriai polgárháborúról vagy a kacsin konfliktusról szóló híradásokban lehetett látni. A Mi-24 harci helikopter a világ több hadseregében hadrendben áll, a Magyar Légierő is rendelkezik néhány üzemképes és számos felújításra váró géppel. A Magyar Légierő flottamodernizálási program előtt áll, a hadrafogható, katasztrófahelyzetben bevethető helikopterállomány jelentősen megcsappant.

www.origo.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Honvédszakszervezetet a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 01., 12:35
Örömmel tájékoztatjuk önöket, hogy 2024. július 1-től a Honvéd Érdekképviseleti Szervezet minden egészségpénztári tagsággal rendelkező tagjának rendszeres támogatást biztosít.
2024. 07. 25., 13:35
A Magyar Közlöny 2024. évi 69. számában 2024. június 28-án kihirdetésre került a honvédek jogállásáról szóló 137/2024. (VI. 28.) Korm. rendelet (Hjkr.)

  JETfly Magazin

Várhatóan január 25-én újraindítja Tel-Aviv-i járatait az Air France, de a közel-keleti konfliktust folyamatosan nyomon követi és a biztonsági helyzetnek megfelelően alakítja a menetrendjét. A Transavia France január 28-tól repülhet a közel-keleti térségbe.

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.
Széchenyi 2020 europai szociális alap.