2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 395 Ft   : 365 Ft Benzin: 583 Ft/l   Dízel: 614 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Jubileum a Szuhojnál

Jubileum a Szuhojnál
JETfly  |  2016. 04. 26., 14:04

A Szuhoj cég komszomolszki Repülő-Kísérleti Állomása 80 éves jubileumát ünnepli.

Áprilisban múlt 80 éve, hogy az Amúr-menti Komszomolszban létrehozták a Szuhoj tervezőiroda Repülő-Kísérleti Állomását (LISz), mely a későbbiekben felvette Gagarin nevét. Hosszú volt az út a kezdeti légcsavaros repülőgépektől a mai modern sugárhajtású repülőgépekig, az R-6, Il-4, Li-2 típusoktól a Szuhoj család legmodernebb harci technikájáig.

Az első repülőgép, mely innen indult el meghódítani az eget, az R-6 (ANT-7) volt – a felderítő, távolsági vadász, bombázó és torpedóvető feladatokra egyaránt használt repülőgép 1938-ban szállt fel először. Még ennek az évnek júliusában a gép átrepült Habarovszkba, ezzel bizonyítva, hogy a típus készen áll a sorozatgyártásra.

A Nagy Honvédő Háborúban ez a gyáregység szerelte össze a több, mint 2 700 darab Il-4-es távolsági bombázót. 1949-ben itt kezdődött el a kor legjobb vadászrepülőgépének, a MiG-15-ösnek a berepülése. Három év múlva a sor a MiG-17-essel folytatódott. A MiG-17F – a típus exportváltozata – sok ország légierejében szolgált. Az 1950-től 1958-ig terjedő időszakban több, mint 800 darab MiG-15-ös és 2 000-nél is több MiG-17-es került ki innen.

1956-ban új korszak kezdődött a LISz történetében. Elkezdődött egy teljesen új repülőgép, a hangsebesség feletti korszak úttörőjének fejlesztése, a Szu-7-esé. Ez a típus lett az előfutára a további sikeres fejlesztéseknek, ebből „nőtt ki” a változtatható szárny-nyilazású Szu-17-es és az azt követő sikertípusok. A 80-as években itt született meg a legendás Szu-27-es. 1990. február 17-én itt történt meg a szűzfelszállása az első hajófedélzetre tervezett Szu-27K (Szu-33) repülőgépnek is. 1999 május 19-én a Dzemgi Repülőtér betonjáról emelkedett a levegőbe a kétszemélyes Szu-30MK prototípusa.

A LISz legújabb kori története 2008. február 19-én a 4++-os Szu-35Sz-szel, majd 2010. január 29-én az 5. generációs PAK FA-val (T-50) folytatódott és tart a mai napig.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Honvédszakszervezetet a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 01. 05., 10:17
Eddig Európa számos országában irigykedve figyelték katonatársaink, hogy nálunk szakszervezet működhet. Ez a jog tényszerűleg még az európai unióban is különleges kiváltság volt, amelyet a végletekig próbáltunk megőrizni. Az alapításunk, azaz 1991 óta eltelt több mint 32 év alatt folyamatosan azon küzdöttek elődeink, hogy a civil szférában megszokott jogok illessék meg a katonákat is, vagy legalább ahhoz erősen közelítő szintet sikerüljön elérni mind az egyéni, mind a kollektív jogérvényesítés terén...
2024. 02. 23., 10:44
Tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat, hogy a Honvéd Érdekképviseleti Szervezet szabályzói szerint a tagdíj mértéke változik. A befizetendő tagdíjak 2024. március 1.-től...
2023. 12. 15., 11:16
Tisztelt Tagunk! Ezúton szeretném Önt tájékoztatni, hogy a Honvédszakszervezet (HOSZ) a jogszabályi környezet változásaira reagálva, valamint a szervezet működésének folyamatos biztosítása érdekében új Alapszabályt fogadott el és hamarosan Honvéd Érdekképviseleti Szervezet (HÉSZ) néven folytatja tevékenységét.

  JETfly Magazin

20 évvel ezelőtt, 2004. március 16-án érkezett meg Olaszországba két F-104 Starfighter kíséretében az első Eurofighter Typhoon. A jeles évforduló alkalmából nem maradhatott el egy jubileumi festésű példány bemutatása sem.

  Háború Művészete magazin

Széchenyi 2020 europai szociális alap.