2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 583 Ft/l   Dízel: 614 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Stratégiai Légiszállítási Képesség támogatta a kimenekítési műveletet

A Stratégiai Légiszállítási Képesség támogatta a kimenekítési műveletet
Art of WAR  |  2017. 09. 21., 13:00
A Stratégiai Légiszállítási Képesség támogatta a kimenekítési műveletet

Szeptember 20-án a Stratégiai Légiszállítási Képesség hajózóállománya befejezte történetének első olyan személyevakuálását, amelyet C-17-esének padlóberakodási eljárása alkalmazásával hajtott végre.

Szeptember 11-én a Stratégiai Légiszállítási Képesség (Strategic Airlift Capability, SAC) állománya első közvetlen küldetését repülte a Karibi-térségben levő Szent-Márton szigetre, ahol a múlt héten az Irma hurrikán komoly károkat okozott. Körülbelül 41 tonna segélyszállítmányt juttatott el a hollandiai Eindhovenből a szigetre, ahol 160 utast vett fel. 

A hajózóállomány arra számított, hogy meglehetősen kaotikus helyzet fogadja majd őket a repülőtéren és a környező légtérben, de a körülményekhez képest minden nyugodtan és simán zajlott, az ideiglenes légiforgalmi irányítók munkájától kezdve egészen a rámpán dolgozó személyzet tevékenységéig. 

A 160 utast a Curacaóba történő kimenekítésük idejére a SAC C–17-esének padlójára ültették, ahol a padlóberakodásnak nevezett eljárással rögzítették őket. Az eljárás során az ülések biztonsági övei helyett a rakományrögzítő hevedereket alkalmazták az utasok rögzítésére. A hevederekből egy nagy biztonsági övet alakítottak ki, amely alá az utasok bedugták a lábukat. Ez volt a legelső olyan személyevakuálás, amelyet a SAC C–17-ese ezzel a módszerrel hajtott végre. A hajózószemélyzet szerint az utasok nagyon hálásak voltak a kimenekítésért. Sokan közülük fedél nélkül töltötték az utóbbi napokat, miközben a repülőtér közelében a hőségben várakoztak. „Még további több száz, sőt lehet, hogy ezer ember maradt hátra, és azt kívánom, bárcsak többet vihettem volna el innen” - nyilatkozta a SAC C–17-esének gépparancsnoka. 

Információk a Stratégiai Légiszállítási Képességről 

A 2008-ban létrehozott Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) egy független nemzetközi program, amely három Boeing C-17 Globemaster III nagy hatótávolságú szállítógép birtokában katonai légi szállítási kapacitást tesz elérhetővé 12 partnerországa számára. A SAC bázisa az MH Pápa Bázisrepülőtér.

A SAC-programban részt vevő államok a NATO-tag (és a programnak otthont adó) Magyarország, Bulgária, Észtország, Litvánia, Hollandia, Norvégia, Lengyelország, Románia, Szlovénia és az Egyesült Államok, valamint a NATO Békepartnerség-tag Finnország és Svédország. Valamennyi tagállam a SAC C-17-esek elérhető repülési óraszáma adott részével rendelkezik, amelyet saját honvédelmi céljaira, a NATO, az EU vagy az ENSZ felé vállalt kötelezettségei, illetve humanitárius küldetések teljesítése érdekében használhat fel. 

A SAC két részből áll: katonai végrehajtó egysége a Nehéz Légiszállító Ezred (HAW), a NATO Légiszállítást Kezelő (NAM) Programiroda pedig a NATO Támogató és Beszerzési Ügynökség (NATO Support and Procurement Agency, NSPA) szerves részeként a SAC C-17A fegyverrendszerrel kapcsolatos beszerzésekért és fenntartásért felelős szerv. 


Fotó: Nehéz Légiszállító Ezred (HAW) 
Fordította: Eszes Boldizsár

 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Honvédszakszervezetet a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 01. 05., 10:17
Eddig Európa számos országában irigykedve figyelték katonatársaink, hogy nálunk szakszervezet működhet. Ez a jog tényszerűleg még az európai unióban is különleges kiváltság volt, amelyet a végletekig próbáltunk megőrizni. Az alapításunk, azaz 1991 óta eltelt több mint 32 év alatt folyamatosan azon küzdöttek elődeink, hogy a civil szférában megszokott jogok illessék meg a katonákat is, vagy legalább ahhoz erősen közelítő szintet sikerüljön elérni mind az egyéni, mind a kollektív jogérvényesítés terén...
2024. 02. 23., 10:44
Tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat, hogy a Honvéd Érdekképviseleti Szervezet szabályzói szerint a tagdíj mértéke változik. A befizetendő tagdíjak 2024. március 1.-től...
2023. 12. 15., 11:16
Tisztelt Tagunk! Ezúton szeretném Önt tájékoztatni, hogy a Honvédszakszervezet (HOSZ) a jogszabályi környezet változásaira reagálva, valamint a szervezet működésének folyamatos biztosítása érdekében új Alapszabályt fogadott el és hamarosan Honvéd Érdekképviseleti Szervezet (HÉSZ) néven folytatja tevékenységét.

  JETfly Magazin

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  Háború Művészete magazin

Széchenyi 2020 europai szociális alap.