Az F-16-osok nem rendelkeznek beépített beszállólétrával, ami problémát jelenthet a jövőbeni műveletek során olyan helyszíneken, ahol korlátozott a földi támogatás. Mutatjuk az innovációs ötleteket!
Ahogy az Egyesült Államok légiereje arra törekszik, hogy felkészültebb legyen a távoli, nem túl „komfortos” helyekről végrehajtott műveletekre, egy egyszerű kérdés merülhet fel egyre gyakrabban az F-16-os hajózók fejében: hogyan fogok be- és kiszállni a vadászgépembe? A légierő egyik, jelenleg Olaszországban állomásozó tisztje megoldást keres erre a problémára.
A beépített beszállólétrával nem rendelkező F-16-osok esetében megoldásnak tűnik egy összecsukható létra a pilótafülkében, amely elfér a kabin térképtartó rekeszében. Ez a létra lényegesen olcsóbb lenne, mint a jelenleg használatos külső létrák, amelyek mindegyike 5 200 dollárba kerül.
Nicholas "Trapper" Atkins őrnagy, a 31. ezred F-16-os pilótája csapata nevében nyújtotta be a belsőleg tárolható F-16 beszállólétra ötletét az Aviano légibázison rendezett "Spark Tank" verseny részeként. A légierő már évek óta arra ösztönzi az alakulatokat szerte a világon, hogy tartsanak ilyen innovációs versenyeket, közvetlenül a tisztektől és a beosztottaktól kérve ötleteket, amelyek segíthetik a műveleti hatékonyság javítását és a költségek csökkentését.
Az összecsukható létra prototípusát már megépítették a 31. ezred tagjai, amely az arizonai Luke légibázis 9. Légi Támogató Századával dolgozott közösen a projekten, továbbá az oklahomai Delaware Resource Group (DRG) is részt vett a benne.
A fenti képeken látható létra mindössze 2,7 kg, és 1 800 dollárba kerül az elkészítése (300 dollár anyagár és 1500 dollár munkadíj), a légierő alább látható videója szerint:
Legalább 2018 óta kering az interneten egy kép egy másik, az F-16-hoz használható összecsukható létráról, amelyet úgy terveztek, hogy a normál poggyásztartóba, nem pedig a pilótafülkébe illeszkedjen. Ez egy fémcsőből áll, különböző pontokon lábtartókat hegesztettek rá, teteje a pilótafülke peremére kattan, amikor a kabintető fel van nyitva. Tavaly a légierő Misawa Légitámaszpontján (Japán) települő 35. vadászezredének személyzete bemutatott egy nagyon hasonló, általuk készített, cső alakú létrát, amit szintén a poggyásztartóban lehetett szállítani.
Ez az egész téma azért érdekes, mivel ahogyan azt korábban megjegyeztük, az F-16-ból hiányzik a beépített beszállólétra. Ez nem így van a légierő számos más harci repülőgépén, beleértve az ötödik generációs F-35A típust is. A légierő F-15-ösei és A-10-esei is integrált beszállólétrákkal rendelkeznek. Az F-16-os esetében ez a hiány azt jelenti, hogy a létrákat "előre kell szállítani, hogy a hajózók biztonságosan be- és kiszállhassanak a pilótafülkébe/ből" - magyarázza a Spark Tank videó narrátora. "Sajnos... az alkalmazott létrák messze nem ideálisak, nehezek, drágák és méretesek."
A „térképtokos létra” kialakításának előnyei is vannak a korábban már látott poggyászként szállított típussal szemben, amely azokban az alsóbb tárolókban foglal helyet, amelyek más tárgyak szállítására is használhatnak. Ha külső függesztményként, szállítótartályban kell ilyen felszerelést vinni, az korlátozza azt, amit egy F-16-os magával vihet egy település során. Ez egyúttal megnöveli az üzemanyag-fogyasztást és csökkenti a hatótávolságot is.
Az F-16-osok továbbra is fontos szerepet játszanak a légierő flottájában, így ezek az innovációk fontos kiegészítések lehetnének az üzemeltetés során.
Az F-16-hoz egy ilyen, kabinban szállítható beszállólétra az ACE (Agile Combat Employment) műveleteken kívül is értékes lehet. Ha egy F-16-osnak valamilyen okból egy kitérő reptéren kell leszállnia, a pilótafülkében egy létra lehetővé teszi a hajózó számára, hogy könnyebben ki- és beszálljon, így nem kell megvárnia, hogy a földön valamilyen megoldást találjanak ki. Mivel a jövőbeni konfliktusok kezdeti szakaszában az ismert légibázisokat várhatóan súlyos támadások érhetik, a széttelepülés is fontos tényezőt jelent. Ugyanakkor kérdések merülnek fel azzal kapcsolatban is, hogy mennyire lehet szilárd egy ilyen könnyű, összecsukható fémlemez létra, különösen a tartós műveletek során történő rutinhasználathoz.
Minden bizonnyal nem csak az F-16-osoknál, de az egész légierőben van érdeklődés az ilyen fejlesztések iránt. Az év elején egy F-22 Raptor pilótafülkéjébe illeszkedő, összecsukható beszállólétrát teszteltek egy nagyobb, a Légi Nemzeti Gárda által vezetett, Hoodoo Sea fedőnevű gyakorlat részeként.
Mindenesetre az F-16-hoz és az F-22-höz készült különféle létraprojektek rávilágítanak arra, valódi kérdések merülnek fel azzal kapcsolatban, hogyan biztosítható, hogy a pilóták bizonyos sugárhajtású gépekbe be- és kiszállhassanak a kitérő repülőtereken és a szükség leszállóhelyeken.