2024. 02. 28. szerda
Elemér
: 391 Ft   : 362 Ft Benzin: 583 Ft/l   Dízel: 614 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Légierő: Fókuszban a tagság véleménye

Hosz  |  2010. 02. 11., 13:53

A Radar alapszervezet vezetőjének kezdeményezésére - a Honvédszakszervezet és ezredünk vezetésének támogatásával – csoportlátogatásokat szerveztünk a vidéki alakulatainknál. Így ismerhettük meg az MH. 54. Veszprém Légtérellenőrző Ezred századainál szolgáló katonatársaink munkakörülményeit és az őket foglalkoztató problémákat. A látogatás nemcsak a gondok átbeszéléséről szólt, hanem a Honvédszakszervezet működésének, rendeltetésének, szolgáltatásainak közvetlen, személyes, kötetlen módon való ismertetéséről is...

Körutunk első állomása – január 20.- a 12. Radar Század, Juta. A század parancsnoka Lóki Ferenc őrnagy úr szívélyes fogadtatása után Kalocsa Zsolt zls. - egyben a helyi csoportvezető - közremüködésével az állomány fele, mintegy 45 fő részvételével megtartottuk tájékoztatónkat. Nagy Károly ny-mo-i területi ügyvivő és Tóvári Róbert légierő haderőnemi titkár aktualitásokról beszélt, majd a kérdések átbeszélése következett. A jutai csoport szervezettsége példaértékü és kimagasló, 90%-os.

Másnap, dacolva a havas-jeges idővel Medinán- Réskitöltő és Kiképző Radar Század - találkozhattunk Sárréti Norbert szakaszvezetővel, a helyi csoport vezetőjével és tagtársainkkal. Itt csatlakozott hozzánk Mészáros Géza elnök úr és Szita Róbert kommunikációs ügyvivő. Ezen programról részletesebb beszámoló olvasható a honlapon és a februári lapszámban megjelent cikkben.

A hét utolsó napján Kupon a 11. Radar Századnál szolgáló katonatársaink vendégszeretetét élvezhettük. Vörös Zoltán őrnagy úr támogatásával Lukács József csoportvezető rögtönzött csoportgyülést hívott össze. Itt szó esett a szerződés-hosszabbítási díjról, a hivatásos állományba vétel lehetőségéről, az általános előmeneteli rendszerben a várakozási idő meghosszabbításának lehetőségéről és a 1996 után beöltözött katonatársaink hátrányos helyzetéről. Különös tekintettel azokra, akik ezt megelőzően is ugyanitt, sok esetben ugyanazon beosztásban dolgoztak. Ezen kérdéskörrel a Honvédszakszervezet folyamatosan foglalkozik, javaslatokat dolgoz ki és megoldásokat keres!

A következő héten a festői környezetben felépült Bánkúton jártunk. Meghatározó élmény volt számunkra, hiszen láthattuk a RAT-31DL nagy hatótávolságú, háromdimenziós korai előjelző radart, amely a NATO európai egységesített, integrált légvédelmi rendszerének meghatározó szenzora. Közelebbről megismerhettük a 3. Gerinc Radar Mérőponton dolgozók mindennapjait.  Kenyeres László csoportvezető gondoskodásának és a parancsnok úr vendégszeretetének köszönhetően egy színvonalas találkozónak voltunk részesei. Heiling Ottó alelnök úr és Jakubik András szárazföldi haderőnemi titkár részvételével zajlott le a tájékoztató.

Az utolsó állomásunk Békéscsaba-Fürjes a 22. Radar Század.  Gémes Zoltán csoportvezető szolgálati teendőinek ellátása miatt nem tudott részt venni a rendezvényünkön - de bizonyítva kiváló szervezőkészségét mindenről gondoskodott és mindent leszervezett. Találkozhattunk Gulyás László őrnagy úrral, aki nyíltan és őszintén beszélt a csapat életében felmerülő problémákról. Majd a mintegy 16 hektáron elterülő helyőrséget nézhettük meg. A Honvédszakszervezet küldöttsége kiegészült Koncsecskó László kelet-mo-i területi ügyvivővel.

A megfogalmazott problémák és azonnali megoldást váró kérdések csokorba szedve a következők voltak:

-         Munkaidő- pihenőidő problémája a váltásos munkarendben dolgozók óraszámának emelése. A váltásos munkarendüek számára ez egyértelmü illetménycsökkenést jelent!

-         A béren kívüli juttatások kérdésköre – miért nem került nálunk bevezetésre, mi az, ami beletartozik, és mi az, ami nem. Erről célszerünek tartanám egy bővebb tájékoztató megjelentetését az Egység újság hasábjain.

-         9 Ft/km-es útiköltség-térítés szemben az üzemanyag árak! Katonatársaink nagy részét ez zsebbe vágóan érdekli. Tudjuk, hogy a szolgálati járatokkal sok esetben a munkába járást nem tudják megoldani. Ezt még nehezíti, ha tömegközlekedéssel sem orvosolható a probléma. Marad a saját gépkocsi használata. Ez viszont olyan plusz kiadást jelent, ami egyes esetekben a nettó jövedelem 20-30 %-át elveszi, ez olyan terhet ró az állományra, amelyet lehet, hogy nem tudnak vállalni.

-         A 230 Ft-os napidíj szintén érzékenyen érinti az állományt. Ebből nem lehet megebédelni!

-         Szerződéses állomány lakhatásának problémája – a szerződéses állomány életkora, főleg a legénységi állomány!- magasabb a vártnál. Az átlagéletkor 25-30 év, családosak, gyermekeik vannak.  Részükre a laktanyai elhelyezés nem jelent megoldást!

-         Csapatoknál szolgáló állomány erkölcsi és anyagi megbecsülése – A csapatok megtartó erejét fokozni kell, hiszen itt a legnagyobb a hiány és innen történik a felfelé áramlás- magasabb szervezeti szintekhez kapcsolódó illetménykiegészítés miatt - ÖHP, HM. Ez a munka színvonalában és az előmeneteli rendszerben is további gondokat generál. Sokakban fájó pont a szolgálati időpótlék összege. Itt sem tapasztalható a hosszabb ideje szolgáló, tapasztalt, tanult katonatársaink megbecsülése. Szükség lenne egy átfogó tiszthelyettesi pályakép kiépítésére és megfelelő finanszírozása.

-         Szakközépiskola - hogyan és milyen mértékben kerül beszámításra. Itt felhívtuk az állomány figyelmét, hogy Jogi esetek rovatban Doszpolyné dr. Mészáros Melinda sorait olvassák el – Egység 2010. januári lapszám – aki többek között ebben a témában is adott felvilágosítást.

-         Létszámhiányból adódó feszültségek- egyes 8 órás beosztásban dolgozó kollégánk havi 7-8, 24 órás szolgálatot lát el. Ez olyan szintü leterheltséget eredményez, hogy az eredeti beosztásával már csak 5-10 % -ban tud foglalkozni. Ez pedig súlyos frusztrációhoz vezet. A helyi vezetés igyekszik ezeket a problémákat orvosolni. Kezdeményezések vannak pszichológusok bevonásával személyiségfejlesztő, problémamegoldó, stressz-kezelő tréningek szervezésére.

Általánosan elmondható, hogy a katonák nagy számban végeznek nem a beosztásukhoz, munkakörükhöz kötődő feladatokat. Mindezt ellenszolgáltatás nélkül.

-         Az étkeztetés és az élelmezés problémái. 950 Ft-ból lehetetlen tápláló, jó minőségü és elegendő mennyiségü napi ellátást adni, ebből az ebéd 605 Ft, amiből közel 200 Ft az energia költségeinek fedezetére megy el. Az élelmezési szakágon dolgozó kollégáknak nem kis erőfeszítésükbe kerül, hogy a jelentős alapanyagárak emelkedése mellett biztosítsák az ellátást. A szolgálatban lévők pedig csak az egyre kisebb adagokkal szembesülnek. Megoldást az étkezési norma pénzértékének növelése jelentené.

-         Ruházati ellátás. Folyamatosan és ismétlődően jelentkező kérdéscsoport- nem megfelelő és mérethiányos az ellátás. A ruházati boltokból hiányzó cikkeket saját költségre kell megvásárolni. Nem beszélve a leghátrányosabb helyzetben lévő legénységi állományról, hiszen ők még ruházati könyvvel sem rendelkeznek.

-         A missziókba való kijutás nehézségei. A szerződéses állomány töredéke tud élni ezzel a lehetőséggel, miközben mindannyiunk számára ismeretes, hogy sokuknak ez jelenti a kiugrási lehetőséget, mind anyagi, mind szakmai szempontból.

-         A Hjt. módosításai kapcsán sokakban felmerült a kérdés a szerződés-hosszabbítási díj mértékének megállapításával kapcsolatban. 11 év letöltése után miképpen kerül kifizetésre?

Egészségügyi szabadság igénybevételének kérdése. A gyermekápolás céljából igénybevett egészségügyi szabadság illetve a véradó szabadság beszámít-e a 30 napba?

-         Vodafone perc alapú számlázás – sokaknak nagymértékben emelkedett a havi számlája, emiatt akár szolgáltatót is váltanának, de köti őket az aláírt két éves szerződés. Mit tudunk segíteni?

Általánosan érzékelhető volt, hogy egyre erőteljesebbek az anyagiakkal kapcsolatos elégedetlenségek, tapasztalhatók a válságjelenségek, megjelent a frusztráció, fokozódott a rossz közérzet. Remélem a problémák és a gondok felsorolásával még inkább igazolható, hogy az állomány körében „nincs hurrá hangulat”. Hatalmas érdekérvényesítő tevékenység kell, stratégiai építkezés koncentrált lépésekkel. Várjuk és sürgetjük a tárgyalásokat, bízunk a döntéshozók és az érdekvédők együttmüködésében és annak eredményességében.

Nekünk minden fillér számít!

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Honvédszakszervezetet a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 02. 23., 10:44
Tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat, hogy a Honvéd Érdekképviseleti Szervezet szabályzói szerint a tagdíj mértéke változik. A befizetendő tagdíjak 2024. március 1.-től...
2023. 12. 15., 11:16
Tisztelt Tagunk! Ezúton szeretném Önt tájékoztatni, hogy a Honvédszakszervezet (HOSZ) a jogszabályi környezet változásaira reagálva, valamint a szervezet működésének folyamatos biztosítása érdekében új Alapszabályt fogadott el és hamarosan Honvéd Érdekképviseleti Szervezet (HÉSZ) néven folytatja tevékenységét.
2024-01-30 16:00:53
HÉSZ vezető tisztségviselők látogatása Székesfehérváron a MH Nagysándor József 51. Híradó- és Vezetésbiztosító Dandárnál.
2024-01-24 10:41:09
Csehország, Lengyelország, Magyarország és Szlovákia katonai érdekképviseleti szervezetek találkozója Budapesten.

  JETfly Magazin

Márciustól H145M típusú helikopterrel biztosítja a Magyar Honvédség a légi kutató-mentő szolgálatot az ország nyugati részén. A feladat legmagasabb szintű ellátásához szükséges tudás megszerzéséhez a kijelölt állomány speciális kiképzésen vett részt február 12-20-a között között az MH Kiss József 86. Helikopterdandárnál.

  Háború Művészete magazin

Egyik új büszkeségünket, a Lynx páncélozott gyalogsági harcjárművet először a Magyar Honvédségben rendszeresítik – mondta Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter a tatárszentgyörgyi gyakorló- és lőtéren, február 27-én, kedden.
Széchenyi 2020 europai szociális alap.