2024. 04. 21.
Konrád
: 395 Ft   : 371 Ft Benzin: 583 Ft/l   Dízel: 614 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyeregbe pattant katonák

Hosz  |  2012. 10. 20., 11:32

A Balatont megkerülő nyári kerekezés után, Vas megyében rendezték meg a ,,Tekerj a sereggel\" elnevezésű kerékpártúrát. A több mint kettőszáz biciklis részvételével október 20-án lebonyolított sportesemény Szombathelyről, a Fő térről startolt és nyolcvan kilométer teljesítése után oda is tért vissza. Az egyre népszerűbb kezdeményezés mostani fejezetét a honvédelmi miniszter és a Budapestre akkreditált amerikai nagykövet asszony aktív közreműködése fémjelezte, a Honvédszakszervezet színeiben pedig Dr. Hajós Dezső és Lippai Csaba mutatta meg, miért is fontos a rendszeres testedzés...

Noha előzetesen ,,csak” százötvenen regisztráltak, a start pillanatában már több mint kettőszázan – közöttük mintegy száz hivatásos, szerződéses és nyugállományú katona, valamint szombathelyi civilek – sorakoztak fel a szombathelyi Fő téren.

A Városháza bejáratánál a Magyar Honvédség Légierő Zenekara játszott, majd dr. Puskás Tivadar szombathelyi polgármester köszöntötte a megjelenteket. A nyolcvan kilométeres – Szombathely-Balogunyom-Ják-Nárai-Pornóapáti-Horvátlövő-Vaskeresztes-Felsőcsatár-Narda-Bucsu-Bozsok-Velem-Kőszegszerdahely-Kőszegdoroszló-Lukácsháza-Gyöngyösfalu-Gencaapáti-Szombathely – útvonalon lebonyolított ,,Tekerj a sereggel” szlogent viselő sporteseményen dr. Hende Csaba honvédelmi miniszter és Őexcellenciája Eleni Tsakopoulos Kounalakis, az Amerikai Egyesült Államok magyarországi nagykövete, valamint Mark M. Karas katonai attasé is bringára pattant. 

Nagyon sok éven keresztül dohányoztam, napi két doboz cigarettát is elszívtam. Aztán 1997-ben, egyik napról a másikra letettem a cigarettát, és vettem egy kerékpárt. Azóta sokkal jobban érzem magamat, egészségesebb vagyok és a munkát, a leterheltséget is jobban bírom – mondta el még a start előtt lapunknak piros kerékpáros dzsekiben és fekete bringásnadrágban nyilatkozó a honvédelmi miniszter. A Balatont megkerülő túrán még a korosodó kerékpárját hajtó Hende Csaba hozzátette, hogy már régen megérdemelt egy modern, teleszkópos biciklit. Kiemelte azt is, hogy ezzel, a történelmi, katonai hagyományokhoz is kötődő kezdeményezéssel is azt szeretnék elérni, hogy még közelebb kerüljön a civil társadalomhoz a honvédség, a katonák ügye.

A kerékpározás jellemzően kis forgalmú utakon zajlott, de a megyeszékhely utáni első állomást, Balogunyomot a 86-os főúton megtett pár kilométer után érte el a mezőny, majd a jáki elágazásnál jobbra fordulva az első frissítő ponton gyült újra össze a több mint kétszáz kerékpáros.

Újabb 4 kilométer tekerés után a táj képébe illeszkedő, méltán híres jáki templomhoz értek a résztvevők. Az egykori jáki bencés apátság monumentális bazilikája, a hazai román stílusú építészet kiemelkedő, szinte szimbolikus alkotása volt a túra második pihenőhelye. A megállók során teljes körü kerékpárszervíz is a résztvevők rendelkezésére állt.

Ják után Nárai község felé vette az irányt a mezőny. Az első világháborús emlékmü előtt elhaladva újabb rövid pihenő következett, majd a falut elhagyva – az eddigi viszonylag jellegtelen szakasz után – már kisebb emelkedők és lejtők tették próbára a kerékpárosokat.

Pornóapátiba érve, az iskola udvarán fogadta a mezőnyt a község vezetése, majd a rövid pihenő és beszélgetés után Horvátlövő felé indultak tovább. Az újabb rövid pihenő után egy kellemes emelkedő csinált helyet a Vaskeresztesen elfogyasztott finom ebéd számára. Az Alpesi Fogadó vendégszeretete, a gulyásleves, a pogácsa, a vaskeresztesi merlot és kékfrankos mindenkit meggyőzött arról, hogy ide érdemes lesz egyszer még visszatérni. A jó órás ebédszünet után a már messziről is jól látható felsőcsatári templomtorony felé kerekezett a mezőny apraja-nagyja. A felsőcsatári kitérő után Narda következett. Az önkormányzat udvarán finomabbnál finomabb falatok, sütemények és gyümölcs fogadta a túrázókat.

Miután túljutott a táv felén a csapat, egy kis emelkedő után egy igazi száguldás várt mindenkire. A fantasztikus lejtő után pillanthatta meg a kerékpáros csapat a Bucsu község egykori vasútállomását, mely néhány méterrel sínnel, örök emlékként példázza, hogy volt nekünk egyszer külső vasúti körgyürünk is. Innen Bozsok felé haladt tovább az út, a helyi frissítő-állomáson mindenki jól feltankolt, hiszen legközelebb ,,csak” Velemben várta pihenő a mezőnyt. A környéken szinte csak kőhajításnyira kanyarogtunk az országhatártól, ahol egy-egy villanyoszlopon fel-feltünt a zöld sáv turistajelzés, mely az egykori vasfüggönynek állít emléket, végigkanyarog a többé-kevésbé kiépített turistaútként (Vasfüggöny túraút) az egykori müszaki zár vonalán. A határhoz az Arany patak hídján átkelve került igazán közel a biciklis csapat, s itt már szép lassan, de alattomosan emelkedni kezdtünk. Mire elérték Bozsok határát, már kb. 60 métert emelkedett a tengerszint. Sajnos nem volt szerencsénk és ezúttal nem láthattuk a Lengyelországból visszatelepített európai bölény egyedeit.  Folytatva az emelkedést az Aranypatak vendéglőig kerekeztek a résztvevők, majd a Bozsok patak hídján is áthajtva a bal oldalon világháborús emlékmüvet, a jobbon pedig római katolikus templomot pillanthattunk  meg.

A következő patakátkelő előtt balra, majd a házsor vége után egy meredeken felfelé induló úton folytatódott a túra. Az út egyre meredekebb lett, sokan le is szálltak a kerékpárjukról, a nagykövetet kísérő Wolkswagen Touareg is megállt egy helyen, aztán terepmenetbe kapcsolt a sofőr. Kellemes szelídgesztenyésben haladtak a bringások egészen Velem határáig. A Velemi Népmüvészeti Stúdió Alkotóházánál felállított frissítő nagyon ráfért a résztvevőkre, többen lógó nyelvvel, izzadtan érkeztek megpihenni. Ennek a pihenőhelynek az volt az érdekessége, hogy néhány napig – 1944 decembere és 1945 márciusa között – itt rejtegette a Koronaőrség a nyugat felé menekített Szent Koronát.

A velemi szusszanás után jól esett a lejtőkön való száguldás. A 355 méteres magasság gyorsan csökkent a Kőszegszerdahely-Kőszegdoroszló-Lukácsháza, Gyöngyösfalu-Gencsapáti-Szombathely útvonalon, egészen 218 méterig.        

Már késő délután volt, amikor mindenki a saját kényelmes, vagy éppen sportos tempójában teljesítette a távot. Farkas László, a túrát szervező, Hososz elnöke arról számolt be, hogy több mint kétszázan vágtak neki és közel ugyanennyien célba is értek a nyolcvan kilométer teljesítése után.  

A beérkezés után mindenki, aki teljesítette a távot, megkapta az ezt igazoló oklevelet. Szakszervezeti tisztségviselőink, Dr. Hajós Dezső szolgáltatás- és tagszervező és Lippai Csaba érdekvédelmi szakértő a célba érkezés után mondták el élményeiket.

Nagyon jól szervezett, tartalmas és élményekkel teli túrát tudunk magunk mögött. A több mint nyolcvan kilométeres táv, a 3 óra 50 perces tiszta kerékpáridő és a 20 km/h feletti átlagsebesség, valamint az 50 km/h feletti pillanatnyi csúcssebesség is önmagért beszél. Velem felé tartva egyszer-kétszer megfordult a fejemben, hogy le kell szállnom a bicikliről, de végül is kitartottam és sikerült megállás nélkül teljesíteni a hegyi szakaszt is – mondta el Dr. Hajós Dezső.

Számomra ez volt életem leghosszabb biciklitúrája. Jól éreztem magam, igazán büszke vagyok, hogy teljesítettem ezt a megmérettetést. Azt hiszem, hogy a gyönyörü környezet és a barátságos emberek meggyőztek arról, hogy minél hamarabb visszatérjek ide, de már a családommal együtt – tette hozzá Lippai Csaba.

A mieink a közös fénykép elkészítése után egy ,,Honvédszakszervezet” feliratú esőkabáttal ajándékozták meg a honvédelmi minisztert. A meglepett Hende Csaba meg is kérdezte, hogy mit adhat ezért cserébe. Húszszázalékos illetményemelést a katonáknak – mondtuk közösen. A ,,Tekerj a sereggel" jövőre is folytatódik, 2013-ban újra a Balatont fogja megkerülni a kerékpáros század, majd hazánk egy másik tájegységébe is ellátogatnak a kerekező katonák.  

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Honvédszakszervezetet a Facebookon!
Ha lemaradt volna erről:

Még több friss hír

2024. 01. 05., 10:17
Eddig Európa számos országában irigykedve figyelték katonatársaink, hogy nálunk szakszervezet működhet. Ez a jog tényszerűleg még az európai unióban is különleges kiváltság volt, amelyet a végletekig próbáltunk megőrizni. Az alapításunk, azaz 1991 óta eltelt több mint 32 év alatt folyamatosan azon küzdöttek elődeink, hogy a civil szférában megszokott jogok illessék meg a katonákat is, vagy legalább ahhoz erősen közelítő szintet sikerüljön elérni mind az egyéni, mind a kollektív jogérvényesítés terén...
2024. 02. 23., 10:44
Tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat, hogy a Honvéd Érdekképviseleti Szervezet szabályzói szerint a tagdíj mértéke változik. A befizetendő tagdíjak 2024. március 1.-től...
2023. 12. 15., 11:16
Tisztelt Tagunk! Ezúton szeretném Önt tájékoztatni, hogy a Honvédszakszervezet (HOSZ) a jogszabályi környezet változásaira reagálva, valamint a szervezet működésének folyamatos biztosítása érdekében új Alapszabályt fogadott el és hamarosan Honvéd Érdekképviseleti Szervezet (HÉSZ) néven folytatja tevékenységét.
2024-02-13 13:05:08
2024.02.14-16-ig a Honvéd Érdekképviseleti Szervezet személyes ügyfélfogadása technikai okok miatt (karbantartás) szünetel. Ezúton is köszönjük elhelyezési feltételeink jobbítását a HM HIM-nek! Telefonos ügyelet a 0670-374-30-83-as telefonszámon.

  JETfly Magazin

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom, amikor a Budapest Airport az utasok visszajelzése alapján kiérdemelte a rangos elismerést.
Széchenyi 2020 europai szociális alap.