2024. 11. 11. hétfő
Márton
: 406 Ft   : 377 Ft Benzin: 583 Ft/l   Dízel: 614 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fagyos körkép

2017. 01. 24., 09:27

Közel 30 ágazati és tagszervezeti szakszervezeti vezetőnket kérdeztünk meg arról, hogy a rendkívüli időjárás milyen problémákat okoz, illetve a munkáltató megtesz-e mindent a munkavédelmi előírások betartatásáért.

A megkérdezett LIGA tag szakszervezetek az ország szinte mind régióját és ágazatát lefedték. Megtalálhatók voltak benne a fegyveresek éppúgy, mint a tanárok, vagy vágóhídon dolgozók, de kaptunk válaszokat a postáról, az energiaiparból vagy éppen a közúti a közlekedési területről is. A felmérésünk szerint nincs nagy baj ezen a téren – persze nem szabad elfelejteni, hogy a Magyarország legszervezettebb munkavállalóit kérdeztük meg!

A leggyakoribb problémák

Meglepetésre a leggyakrabban emlegetett problémák nem a munkáltató túlkapásai voltak, vagy a munkavédelmi törvény betartása, hanem olyan gondok, amellyel a munkáltató sem mindig tud megbirkózni. Nagyon sokat emlegették a munkahelyük elavult infrastruktúráját, főleg olyan kollégák, akiket a köz foglalkoztat.

„Az iskolánk épülete műemléképület. Az épület jellegéből és méreteiből adódóan sok huzatos és hideg pont található nálunk. Több évtizedes, elavult fűtési rendszerünk van, jellemzőek a gyakori meghibásodások. A munkáltató becsületére legyen mondva, a jelenlegi viszonyok között a fűtés karbantartása, javítása mindenkor prioritást élvez, de a teljes épület fűtés és szigetelés korszerűsítésének 100 millió Ft nagyságrendű költségét nem bírja el az intézmény költségvetése.”


Vagy más helyen: „Problémát a helyi vezetőtől független elhelyezési körülmények (régi épületek, elavult szigetelés), őskori infrastruktúra (régi elektromos hálózat, nem jól méretezett és használhatatlan fűtés rendszer) okoz, vagyis nem tudjuk kellőképpen felfűteni a műhelyeket, irodákat. Saját eszköz nem használható, de ha mégis, akkor pedig azok terhelik az elektromos hálózatot, ami tűzveszélyes. Ezen csak hatalmas, rajtunk túlnyúló beszerzésekkel, esetleg kötelező közbeszerzési eljárásokkal lehet segíteni, melyről nem helyi szinten, hanem központilag döntenek.”
Van, ahol még kedvezőtlenebb a helyzet. "A szokatlanul nagy hideg természetesen okoz kellemetlenségeket. Munkahelyünkön, ahol az épületek szigetelése-fűtése nem teljesen megoldott, fagykárok keletkeztek, amelynek megszüntetése az érintett munkavállalók feladata volt a mostoha (hideg) körülmények között.”


A problémák másik csoportja szintén a környezettel kapcsolatos: a közlekedési vállalatoknál a járművek nem tudnak helytállni a téli hidegben. Elsősorban a gépkocsivezetők körében merül fel probléma a nagy hideg miatt. Munkakezdéskor hajnalban a jéghideg autóbuszba kell beleülniük, ami nagyon nehezen melegszik fel.


„Ha az ablak le van fagyva, akár fél órán keresztül is ott kell ülniük a buszba, amíg le nem olvad az ablakról a jég. A munkáltató részéről kitalált ún. „fagyszolgálat” , aminek az lenne a feladata, hogy melegítse-, fagytalanítsa a buszokat, nem tölti be a feladatát. Több sofőr panaszkodik a megfázásra, a táppénzes napok is megnőttek. A munkavégzés alatt a félig nyitott fülke okozza a problémát. Az első ajtó kinyitásakor a jéghideg kinti levegő a sofőrre zúdul, huzatként jelenik meg, ami még jobban fokozza a hidegérzetet. Ez naponta akár több százszor is előfordul, hiszen ennyiszer nyitják az ajtókat. Több járműben gyenge a fűtés, és csukott ajtóknál sem képes a fűtőrendszer átfűteni a buszt. Azon kívül a hosszú járatok fordulóállomásain - ahol jelentős időt töltenek a sofőrök - nincs melegedő, pihenő. A motorok állandó járatásával próbálnak meg némi meleget kicsikarni a járművekből, de ha a jármű elromlik, akkor is a hideg járműben kell megvárniuk a javítást, mentést.”


A harmadik helyen – szerencsére ritkán előforduló – panasz volt a meleg védőital hiánya. Volt olyan vállalat, ahol kiadják a védőitalt, de korlátozottak a lehetőségek annak megmelegítésére, és van, ahol csak késve kapják meg azt a dolgozók.


„Védőitallal a vállalatnak december elejétől kellett volna meleg itallal ellátni a dolgozókat, de a cukor és a citromlé csak január elején érkezett meg. A kesztyű 90 napos közbeszerzés köteles, ennek is állandóan csúszik a beszerzése. A kollégák az autókban melegednek, néha a fűtése nem kielégítő, például ma a járműben a ventilátort nem tudtuk szabályozni.”
„Bár meleg ruházatot, mellényeket kapnak a dolgozók, a csarnok nem fűtött, csak a gépek hulladékhője fűt, 16 fok van. Meleg italt nem kapnak a dolgozók, bár a targoncák a csarnokból ki-behordják az árut.”


Jó hírek


Olyan gondról nem tudtunk, hogy a tagszervezeteink munkavállalóinak ne biztosították volna a ruházatot vagy a melegedési lehetőségeket.
„A kollégák rendelkeznek megfelelő aláöltözettel, hideg ellen védő felső ruházattal. Mindezt a cég biztosítja részükre. Amennyiben mégis fáznának, a diszpécser tud adni olyan munkát vagy pihenőt (ebéd), ahol meg tudnak melegedni, vagy száradni.”

„A vállalatunknál rendezett munkaügyi kapcsolatok vannak, munkavédelmi képviselet ellenőrzi a területeket. A külsős területeken dolgozó karbantartóknak, biztonsági emberek, kertészeti munkásoknak melegedő helységeket biztosít a vállalt, ezek fűtőtesttel ellátott konténerek, továbbá a dolgozók a szociális létesítményekből sincsenek kizárva, be tudnak menni a fűtött helységekbe.”

"Nálunk a munkáltató nem csak a rendkívüli hidegben, hanem a sima mínuszokban is biztosít megfelelő védőöltözetet és meleg védőitalt is. Van pihenőjük, ahol melegedni tudnak. Természetesen a rettentő hidegben sűrűbben vehetik igénybe mindenféle megtorlás vagy fenyegetés nélkül"

„Az erdészetekben végeznek munkát, az állami tulajdonú nagy cégek jellemzően az erdőgazdaságok mindent biztosítanak, van meleg ital, a kinti munkákhoz melegedő helyiségek biztosítottak.”
Az alábbi szakszervezeti válaszok pedig bármely vállalati vezető becsületére válhatnának:

„Az előírt egyéni védőfelszerelések használata, úgy, mint védőkesztyű, munkaruha, meleg téli kabát, bakancs, stb. (főleg akik kinti munkát végeznek), és a munkavédelmi előírások betartása mindenki számára kötelező, azokat a munkavállalók be is tartják, ezt szigorúan ellenőrzik és betartatják. A munkaterület, ill. parkolók, közlekedők tisztán tartása, télen a hómentesítésük, jégtelenítésük is rendszeresen megtörténik. Az egyes munkaterületek fűtöttsége, megvilágítása, szellőzöttsége is megfelelő. Higiénés szempontból is jól vizsgázik a cég, minden tisztító és fertőtlenítő szer rendelkezésre áll, illetve az illemhelyek és fürdőhelyiségek tisztasága, felszereltsége is megfelelő.”


„Alapvetően rendben van, mind a védőfelszerelés, mind a melegedésre vonatkozó törvényi előírások be vannak tartva.”


A rendkívüli hideg még a szabályok betartása esetén is nagy erőfeszítést, türelmet és együttműködést kíván a kollégáktól. Gyakori, hogy a hideg miatt a közlekedés akadozik, ezért gondot okoz a munkahelyre való bejutás, vagy az eltávozás, a fagymentesítés, vagy a rendkívüli munkák elvégzése.


„Sajnos a nagyon hideg miatt volt üzemzavar, de az emberek váltották egymást, melegedhettek, magyarul mindent megtettek a műszakisok a helyzet kezelése érdekében."


Végül van olyan munkahely, ahol a munkáltató speciális intézkedéseket adott ki a rendkívüli időjárásra vonatkozóan:


„A munkáltató a rendkívüli hidegre tekintettel munkavédelmi előírást adott ki, kérte, a szakszervezetek és az üzemi tanács kísérje figyelemmel, melyek a tapasztalatok.”


Tehát a helyzet korántsem rossz, de a megkérdezett szakszervezeti vezetők hangsúlyozták: mindez „náluk” van így, de a vállalat beszállítóinál, külső vállalkozóinál már nem ezt látják. Valóban, az általunk megkérdezett vállalatoknál szakapparátus foglalkozik a munkavédelemmel, és erős a szakszervezet. Mindemellett a legtöbb helyen megválasztották a munkavédelmi képviselőt – adott esetben képviselőket – is.
Lehetne ez a felmérés egy újabb érv a rendezett munkaügyi kapcsolatok mellett?

Forrás: www.liganet.hu

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Honvédszakszervezetet a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 07. 25., 13:35
A Magyar Közlöny 2024. évi 69. számában 2024. június 28-án kihirdetésre került a honvédek jogállásáról szóló 137/2024. (VI. 28.) Korm. rendelet (Hjkr.)
2024. 10. 21., 14:02
A Honvéd Érdekképviseleti Szervezet megtartotta a soron következő elnökségi ülését...
2024. 07. 05., 08:25
Megszületett a kétoldalú megállapodás a Honvédelmi Minisztérium és a Honvéd Érdekképviseleti Szervezet Között A hivatalos aláírási ceremóniára július 1-én 14:30-kor került sor a Honvédelmi Minisztérium Manfred Wörner termében.
2022. 07. 19., 11:59
A LIGA Szakszervezetek támogatásával a csatolt linken szereplő üdülési lehetőségeket érhetik el tajgaink a 2024-es évben. Ehhez mindössze rendszeres tagdíjfizetés és a tagkártya felmutatása szükséges.

  JETfly Magazin

Svédország védelmi minisztériuma 2024. november 9-én, szombaton jelentette be, hogy a brazil Embraer C-390 Millennium típusával kívánják megújítani szállító repülőgép flottájukat, búcsút intve a kiöregedő C-130H Hercules flottának.

  Háború Művészete magazin

A II. világháború csendes-óceáni hadszínterét kezdetben a japán flotta uralta. A Pearl Harbor utáni hónapok a nyugati szövetségesek számára valóságos vesszőfutást jelentettek, amelynek során számos hadihajót és tengerészek ezreit vesztették el.
Széchenyi 2020 europai szociális alap.