2017. április 21-én a LIGA Szakszervezetek oktatásról, Nemzeti Alaptantervről, szakképzésről tartotta 12. Nyitott ház programját. Előadást tartott többek között Palkovics László, az Emmi oktatási államtitkára, a nap moderátora Mendrey László, a PDSZ elnöke volt.
2017. április 21-én a LIGA Szakszervezetek oktatásról, Nemzeti Alaptantervről, szakképzésről tartotta 12. Nyitott ház programját. Előadást tartott többek között Palkovics László, az Emmi oktatási államtitkára, a nap moderátora Mendrey László, a PDSZ elnöke volt. A Honvédszakszervezet részéről Szendrei Zoltán alelnök, Garda Zoltán elnökségi tag és Váradiné Pásztor Mária alapszervezeti vezető helyettes vett részt a rendezvényen.
Mészáros Melinda megnyitójában megemlékezett a bölcsődék napjáról, mivel, mint elmondta, 1852-ben ezen a napon létesült az első bölcsőde. Ezek az intézmények az alapjai az iskolai felkészítésnek és a társadalmi beilleszkedésre való nevelésnek, mondta, amely meglapozhatja a közoktatás és a köznevelésnek fejlesztését is.
Ezt követően Prof. Dr. Palkovics László, az Emberi Erőforrások Minisztériuma államtitkára a 9 évfolyamos képzésről és a Nemzeti Alaptantervről adott elő. Palkovics László az előadásának elején felhívta a figyelemet arra, hogy a sajtóban megjelentekkel ellentétben a kormány nem döntött közoktatási, köznevelési kérdésekről. A kormány tárgyalt, illetve tájékoztatást hallgatott meg a köznevelési kerekasztal egy éves működéséről, a Nemzeti Alaptantervről, a 9. évfolyam kérdéséről, a nyári táborozás kéréséről vagy a kötelező felvételiről, de - hangsúlyozta az államtitkár - ezekről a témákról semmiféle döntés még nem született.
Majd a magyar oktatási rendszer mélyreható elemzését adta a településszerkezet, azt iskolarendszer valamint a különböző hazai és nemzetközi képesség-mérésekre is kitérve. Magyarország településszerkezetéről elmondta, elaprózódott, és ez kihívást jelent az iskolarendszer számára. Ismertette, jelentősen csökkent az általános iskolások száma, ugyanakkor a feladat-ellátási helyek száma megnőtt. Szólt a hátrányos helyzetű családok gyermekeinek fejlesztéséről, elmondta, az ő fejlesztésüket a jelenlegi iskolarendszer csak korlátozottan tudja segíteni, és említette a pedagógustársadalom elöregedésének problémáját.
A PISA-eredményekkel összefüggésben kiemelte: ha a gimnáziumi eredményeket hasonlítjuk a nemzetközi színvonalhoz, akkor nincs okunk szégyenkezni, ugyanakkor a szakmunkás illetve szakközépiskolások eredményei rontják le az átlagot. Ezért az iskola egyik feladata, hogy kompenzálja azt, amit a családok nem tudnak biztosítani. Hangsúlyozta, ma a digitális írástudás fejlesztése, a megfelelő informatikai eszközök biztosítása elengedhetetlen. Mindehhez természetesen a pedagógusok kompetenciáját is fejleszteni kell. A számítástechnikai fejlesztésre 45 milliárdot fordít a kormány és a tanártovábbképzésbe beépítik az ilyen típusú kompetenciákat.
Palkovics László hangsúlyozta, a Nemzeti tanterv átalakításánál be kell tartani a lexikális tudás és annak alkalmazása közötti megfelelő arányt, ugyanakkor lexikális tudás nélkül nem lehet kompetenciát fejleszteni. Az államtitkár utalt arra a tervre, hogy hosszabb lehet a tanítási időszak, de elmondta, a tanítási szünetek újraosztásáról sincs még döntés, itt meg kel vizsgálni, hogy a szokások, vagy az intézmények állapot milyen változásokat tesznek lehetővé.
Arra is utalt, a pedagógusok bérrendszerének figyelembe kellene vennie, ha a pedagógusok nehezebb, hátrányos helyzetű környezetben végzik munkájukat. A tárca dolgozik az oktatást segítők bérstruktúrájának átalakításán is.
Az államtitkár említette a tanártovábbképzés kérédését, valamint az iskolapszichológusokról és más hiányzó szakemberekről is említést tett. A finanszírozásról elmondta az oktatási kiadások várhatóan 2000 milliárd körüli összeget tesznek ki 2016-ban.
Az államtitkári elemzés után Palkovics László, illetve Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ szakmai elnökhelyettese válaszolt a jelenlévők kérdéseire.
A délután folyamán Pölöskei Gáborné, helyettes államtitkár, Nemzetgazdasági Minisztériumból a szakképzés rendszere, fejlesztése témakörében adott elő. Elmondta, nem jó az a tendencia, hogy a gimnáziumban növekszik a tanulólétszám, a szakképzésben ellenben csökken. Mindez káros a gazdaság számára. A szakképzésben jelentős állami szerepvállalás, létrejöttek a szakképzési centrumok, és ezen a területen jelentős szerepet vállaltak a magániskolák. Elmondta, az állami rendszer magába akarta szívni a magán szakiskolákat, ami módosította a képzés szerkezetét. A jelenlegi tendenciák szerint az egyházi iskolák szerepe, száma növekszik, az ágazati bontás szerint pedig az egészségügyi és szociális ágazatban tartott képzések bővülnek.
A rendezvény sok kérdéssel, és élénk vitával zárult, amely vitát a rendezvény moderátora, Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke vezette.
Forrás: www.liganet.hu