A Honvédelmi Minisztérium kártalanítást nyújt az állomány azon tagjai – valamint bizonyos feltételek teljesülése esetén azon volt tagjai – részére, akiket a Honvéd Egészségpénztárt (a továbbiakban: HEP) érintő sajnálatos események következtében anyagi veszteség ért...
A kártalanítási igényeket 2017. február 01-jétől 2020. január 31-ig formanyomtatványon lehet benyújtani az illetékes pénzügyi ellátó szervnél.
A formanyomtatvány – annak mellékletével együtt – átvehető az illetékes pénzügyi és számviteli szervnél/szervezeti elemnél, illetve letölthető a www.honvedelem.hu, a www.kormany.hu/hu/honvedelmi-miniszterium és a www.ugyfelszolgalat.mil.hu honlapról.
A munkáltató szerint illetékes pénzügyi és számviteli szerv 30 napon belül ellenőrzi a kérelemben feltüntetett személyi adatok helyességét és a jogviszonnyal kapcsolatos jogszabályi feltételnek való megfelelést, valamint a mellékletek megfelelőségét (amennyiben szükséges, a kérelmezőt hiánypótlásra hívja fel), majd elbírálás végett továbbítja a HM VGH részére.
A HM VGH a kártalanítási kérelem tárgyában 60 napon belül dönt. E határidő indokolt esetben 30 nappal meghosszabbítható. (A kártalanítási eljárás határidejébe nem számít be a HEP jogutódjának megkeresésétől a válasz beérkezéséig, továbbá a hiánypótlásra felhívástól annak teljesítéséig terjedő időtartam.)
A HM VGH a kártalanításként megállapított összeg kifizetése iránt az esetleges jogorvoslatra való tekintet nélkül, a döntés meghozatalától számított 10 munkanapon belül intézkedik.
A kártalanítási igény érvényesítésével kapcsolatos általános tájékoztatás nyújtására és a már benyújtott kártalanítási kérelmek elbírálásának helyzetével kapcsolatban esetlegesen felmerülő kérdések megválaszolására a HM VGH telefonos ügyfélszolgálata („call center”) hétfőtől csütörtökig 8.00 és 16.00 óra között, pénteken 8.00 és 13.00 óra között rendelkezésre áll a 06-1/236-5111 telefonszám (HM központ) tárcsázását követően a 25-967; 25-985 ill. 27-490-es melléken.
Kiegészítő információk
Kártalanításra az jogosult, akinek esetében a következő feltételek együttesen teljesülnek:
a) 2015. március 5-én a HEP tagja volt,
b) akik részére a pénztár 2015. december 31-ig értékvesztést számolt el
c) 2015. március 5-én és 2017. február 1-jén hivatásos vagy szerződéses állományú katonaként, önkéntes tartalékos katonaként, a Magyar Honvédségnél kormányzati szolgálati jogviszonyban, közalkalmazotti jogviszonyban vagy munkaviszonyban állt, vagy e jogviszonya 2015. március 5-ét követően, de 2017. február 1-jét megelőzően szűnt meg. (Önkéntes tartalékos katona abban az esetben jogosult kártalanításra, ha 2015. március 5. és a kártalanítási igény benyújtásának napja között legalább egy nap tényleges szolgálatot teljesített.)
A vesztesége összegét a jogosult kétféle módon igazolhatja:
1) a HM VGH részére szóló meghatalmazás adásával, mely alapján a HM VGH tájékoztatást kér a HEP jogutódjától (Prémium Egészségpénztár) a követelés összegére vonatkozóan, vagy
2) a Prémium Egészségpénztár által kiállított, 30 napnál nem régebbi eredeti igazolással (vagy annak közjegyző által hitelesített másolatával).
(Aki az 1) pontban biztosított lehetőséget igénybe kívánja venni, annak a „Meghatalmazás adatkezelésre” elnevezésű nyilatkozatot 2 példányban ki kell töltenie, és csatolnia kell a kérelemhez.)
Kártalanításként a Prémium Egészségpénztár által – az 1) vagy 2) pont szerint – leigazolt összeg kerül megállapításra.
A kártalanítási igényt elutasító vagy annak csak részben helyt adó döntéssel szemben a jogosult a foglalkoztatási jogviszonya szerinti jogorvoslattal élhet (katonák fellebbezést terjeszthetnek elő, a kormánytisztviselők, közalkalmazottak és munkavállalók közvetlenül bírósághoz fordulhatnak).
Forrás: honvedelem.hu