Mint ahogy arról már közösségi oldalunkon is beszámoltunk, 2024. március 8-án egy korszak véget ért a Kanadai Királyi Légierő történetében, melynek következtében a nagy múltra visszatekintő pilótaképző rendszerük is átalakul.
Cold Lake bázisán hivatalosan 2024. március 8-án deaktiválták a 419. "MOOSE" Harcászati Kiképző Századot, ahol a CT-155 Hawk flottán képezték ki a jövő vadászpilótáit, beleértve a közelmúltban záródott NFTC programban résztvevő nemzetek (Magyarország) leendő hajózóit is. A század deaktiválásával párhuzamosan a képzést külföldre szervezi ki Kanada, mely döntés nagy negatív visszhangott váltott ki a közösségi oldalak felületén, hangsúlyozva a hosszú évek óta fennálló képesség elvesztését. Az üzemidejük végéhez érő Hawk flottát március végén repülték át Collingwood repülőterére, ahonnan szétszerelést követően közúton szállítják át a gépeket Borden bázisára: ott a műszaki személyzet kiképzésére hasznosítják majd a Hawk-okat.
Kanada az ötödik generációs F-35-össel fogja felváltani Hornet flottáját, a típushoz új kiképző repülőgépet kívánnak a jövőben hadrendbe állítani. Amíg megszületik a döntés a következő generációs kiképzőrepülőgépről és szünetel a kiképzés, a pilóták képzését külföldre szervezik ki.
Ez az átmeneti képzési program a Joint Jet Pilot Training (ENJJPT) program keretében zajlik majd a texasi Sheppard légitámaszponton (legfeljebb évi hét kanadai kadéttal), valamint más vadászrepülő-képzési programokon Finnországban és az olasz Nemzetközi Repülőképző Iskolában (IFTS), ahol Kanadának 2025-re két oktatója és hat diákja lesz.
A Texasba érkező kanadai hallgatók a T-38C Talonon, az 1960-as évek elejétől használt típuson kapnak képzést az egyetemi pilótaképzési programon keresztül, amely „továbbra is bizonyítja, hogy még mindig alkalmas harci kiképző repülőgép.”
A 24 éves Hawk és a közel 60 éves Talon közti korkülönbség, úgy tűnik, nem számít - bár az USAF 16 évvel ezelőtt frissítette Talon flottáját a T-38C változatra, amely frissített repüléselektronikát és támogató rendszereket tartalmaz.
Kanada egyébként szeretné reaktiválni a századot a 2030-as években, amikor már beérkeznek az új kiképző repülőgépek és az F-35-ösök is.
A téma kapcsán a linkre kattintva olvashatunk egy szakmai véleményt.
A RCAF összefoglalója a linkre kattintva érhető el!
Fotók: RCAF