2024. 04. 24. szerda
György
: 394 Ft   : 368 Ft Benzin: 583 Ft/l   Dízel: 614 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Megkezdődött a B-21 Raider előszériájának gyártása

Megkezdődött a B-21 Raider előszériájának gyártása
Art of WAR  |  2024. 02. 27., 15:56
Megkezdődött a B-21 Raider előszériájának gyártása

Az Egyesült Államok Védelmi Minisztériuma a közelmúltban jelentette be, hogy megkezdődött a Northrop Grumman B-21 Raider újgenerációs stratégiai bombázó előszériájának gyártása.

A 2024. január 22-én tett hivatalos bejelentés értelmében B-21-eseket az Egyesült Államok Légierejének 42-es üzemében gyártják Dél-Kaliforniában, ahol jelenleg hat másik egység építése folyik. Mindez egy jelentős mérföldkő az LRS-B (Long Range Strike Bomber) programban, amely 2011-ben indult egy hatodik generációs lopakodó bombázó megalkotására.

A B-21 a B-1B Lancer és a B-2 Spirit leváltására készül, és az USAF elsődleges alacsony észlelhetőségű, stratégiai bombázójává válik. A B-21-ről sok részlet továbbra is szigorúan titkos maradt, beleértve a pontos méretét, szerkezetét, csúcs- és utazósebességét, utazó magasságát, a hajtóművek számát és típusát, a tervezett fegyvereket és rendszereket, valamint a fedélzeti érzékelőket, azonban úgy vélik, hogy rendkívül fejlett lopakodó képességekkel rendelkezik. A B-21-est úgy gyártották, hogy minimálisra csökkentsék az összes élt, beleértve az egyedi pilótafülke-ablakokat, amelyeket úgy terveztek, hogy kiküszöböljék például az illesztéseket, ezáltal csökkentve a radarvisszaverő felületet. Az is tudható, hogy a B-21 képes lesz nukleáris fegyverek szállítására.

A B-21 a korábbi jóslatok szerint a világ első, hatodik generációs harci repülőgépe lesz, darabárát 2010-ben körülbelül 550 millió dollárra becsülték, az inflációt figyelembe véve ez ma mintegy 750 millió dollár. Ez a költség jelentős csökkenést jelent a régebbi B-2 bombázóhoz képest, amelyek darabára elérte a 2 milliárd dollárt. Ez részben annak köszönhető, hogy a B-21-et fejlettebb radar-elnyelő anyagokból építették, ami csökkenti a fenntartási és karbantartási költségeket.

A B-21 nagyobb darabszáma is hozzájárul a költségek csökkentéséhez, mivel 100 darabot rendeltek, szemben a 20 darabos B-2-vel. Ezenkívül a B-2 megjelenése óta eltelt három évtizedben a technológiai fejlődés hatékonyabbá és megfizethetőbbé tette a fejlett lopakodó repülőgépek gyártását. A B-21 pontos költségei azonban titkosak maradtak, még a Kongresszus tagjai számára is. Számos képviselő és szenátor, köztük a néhai John McCain szenátor bírálta a védelmi ipar szereplőinek, köztük a Northrop Grumman túlzott költségei kapcsán a magas fokú titkosságot.

A B-21 körüli nagyfokú titoktartás az F-35-ös tervek kínai ügynökök általi esetleges feltörésével kapcsolatos, ugyanis 2009-ben az F-35-öst kifejlesztő Joint Strike Fighter programnál „adatszivárgást” észleltek. Amikor Kína 2012-ben bemutatta J-31-es harci repülőgépét, az elemzők megállapították, hogy feltűnően hasonlóak az F-35-höz, és az ellopott F-35-ös tervekre hajaznak. A B-21 körüli rendkívüli titoktartás minden hasonló adatszivárgást meg kíván akadályozni.

A B-21 fejlett lopakodó képességei lehetővé teszik, hogy mélyen az ellenséges hátországba behatolva hajtson végre küldetéseket, korábban áthatolhatatlan célpontok ellen. Ezenkívül jelfelderítési (SIGINT) platformként is szolgálhat, nagy magasságban, nagy hatótávolságú felderítő és hírszerzési küldetések végrehajtására. Elméletileg a B-21 korai légi előrejelző és irányító (AEW&C) küldetéseket is végrehajthatna, bár sokkal nagyobb túlélőképességgel, mint a jelenlegi Boeing E-3 repülőgép.

A B-21 az Egyesült Államok hálózatközpontú hadviselési koncepcióiban is döntő szerepet játszik. Egy feltételezett csapásmérés során a B-21 más, hálózatba kapcsolt repülőgépekkel, például az F-35-tel együtt működhet, amelyek alacsonyabb magasságokon és sebességgel repülnek, és az F-35-ös fegyvereit a végső célpontjukra irányítják a B-21 fedélzetéről. Végül, a B-21 a világ első repülőgépe, amely egyaránt üzemeltethető emberi vagy távirányítással. A különösen veszélyes küldetések során ez lehetővé tenné az Egyesült Államok Légierejének, hogy az értékes pilóták ne kockáztassák az életüket.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse a
Honvédszakszervezetet a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 01. 05., 10:17
Eddig Európa számos országában irigykedve figyelték katonatársaink, hogy nálunk szakszervezet működhet. Ez a jog tényszerűleg még az európai unióban is különleges kiváltság volt, amelyet a végletekig próbáltunk megőrizni. Az alapításunk, azaz 1991 óta eltelt több mint 32 év alatt folyamatosan azon küzdöttek elődeink, hogy a civil szférában megszokott jogok illessék meg a katonákat is, vagy legalább ahhoz erősen közelítő szintet sikerüljön elérni mind az egyéni, mind a kollektív jogérvényesítés terén...
2024. 02. 23., 10:44
Tájékoztatjuk Tisztelt Tagjainkat, hogy a Honvéd Érdekképviseleti Szervezet szabályzói szerint a tagdíj mértéke változik. A befizetendő tagdíjak 2024. március 1.-től...
2023. 12. 15., 11:16
Tisztelt Tagunk! Ezúton szeretném Önt tájékoztatni, hogy a Honvédszakszervezet (HOSZ) a jogszabályi környezet változásaira reagálva, valamint a szervezet működésének folyamatos biztosítása érdekében új Alapszabályt fogadott el és hamarosan Honvéd Érdekképviseleti Szervezet (HÉSZ) néven folytatja tevékenységét.

  JETfly Magazin

Májusi programajánlónkban sok repülős programot találhatnak Olvasóink, hiszen repülőnapok, családi napok, nyílt napok és egyéb rendezvények is várják a látogatókat!

  Háború Művészete magazin

Május első hetében rendezik meg a Maláj Királyi Haditengerészet napját, melyre már javában zajlik a felkészülés: a mai napi gyakorlás során, 2024. április 23-án, két forgószárnyas ütközött össze és zuhant le.
Széchenyi 2020 europai szociális alap.