Kecskeméten sok olyan hivatásos katona szolgál, aki már ,,végigcsavarogta az országot”, a jelenlegi haderőreformnak is vannak nyertesei és vesztesei. A Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis a kedvező oldalon áll, voltak fejlesztések, noha nem a kívánt mértékben, de emelkedett a létszám is. A haderőt körülölelő bürokrácia miatt azonban elhúzódnak a kifizetések, a járandóságokat csak hónapokkal később kapják meg a katonák – mondja Pető István dandártábornok.
2004. szeptember elsejével indult meg a haderő-átalakítás kecskemétieket érintő üteme. A december 31-ével befejeződő időszakban mindenkinek meg kell kapni azt a beosztását, melyben majd a későbbiekben a feladatait is végrehajtja. Igen ám, de a fordulónap miatt a járandóságok kifizetése jó esetben február elején történhet meg – mondja a haderőreformot mind az íróasztal ,,fiókos”, mind a ,,nem fiókos” oldaláról már átélt parancsnok. Mindez jogilag normális, de emberileg már véleményes – folytatja Pető tábornok. Majd elmondja, hogy a ,,repülő-műszaki váltság”, az étkezési pótlék, a repülőgép-vezetők pótléka és besorolása ügyében jelenleg is káosz uralkodik.
A haderőreform kapcsán Kecskemétre települő hivatásos és szerződéses katonákról megtudtuk, hogy a – még 2000-ben – Pápáról érkezők már jól beilleszkedtek. Róluk azonban tudni kell, hogy ők még Taszárról kerültek Pápára, majd Pápáról jöttek át Kecskemétre. Ők az igazi vesztesek, ők már ,,végigcsavarogták az országot”. Pető tábornok tudomása szerint mindössze egyikőjük (!!!) családi élete nem végződött válással, a többiek házassága, baráti kapcsolata mind tönkrement. Szabadszállásról alapvetően szerződéses katonák érkeztek, felvállalták, hogy napi munkába járással fognak dolgozni. Ígéretet kaptak autóbuszra, nem jött össze. Persze a szárazföldnél ezt (is) ügyesebben megoldották, így a katonák sokan inkább Hódmezővásárhelyre, mint Kecskemétre ingáznak. A mintegy ötven szerződéses legénységi katonával – annak rendje és módja szerint – meg is kötötték a szerződést, ekkor azonban a kért 560 fős legénységi állományt alig 430-ra redukálták. Ez a probléma jelenleg akkora leterheltséget okoz, hogy gondot jelent a szabadnap kiadása, a 8 órás munkaidő betartása. Nincs tartalék, Pető tábornok csak akkor tud valakit felvenni, ha az a beosztás üres, katonája viszont így is csak egy fél év múlva lesz. Az állandó fluktuáció ,,túlterhelés-spirált okozhat”.
A kecskeméti bázisparancsnok szerint a helyi specialitásokat, a NATO-követelmények betartását, a repülőtér állandó fogadókészségének biztosításával járó téli pluszfeladatokat a döntéshozók nem veszik figyelembe, még mindig nem légierő-specifikusan gondolkodnak. A tábornok álláspontja az, hogy a döntéshozatal során elfeledkezünk az emberről, ,,a papírtól nem látszik a katona” – mondja Pető István. Példát is mondott a parancsnok: augusztus elsejével vezették be az új hajózó pótlék-rendszert, de a HM KPSZH állásfoglalása még nem érkezett meg! A hajózók közül sokan – tegyük hozzá joggal – sértve érzik magukat, a törvények és jogszabályok nem ehhez a létszámhoz lettek kitalálva. Már most tudni lehet, hogy a 2005-ös – amúgy is csekély – repülési időket tovább csökkentik. Ezeknek a döntéseknek már emberéletben mért következményei is lehetnek - mondta a beszélgetés végén Pető István dandártábornok.