Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc 157. évfordulója kapcsán – néhány hete – új színfolt jelent meg a stratégiai játékok piacán: az Oktatási Minisztérium ingyenesen letölthetö számítógépes stratégiai játékot készíttetett. A játék ugyan a tizenéves korosztálynak szól, de mindenki megtalálhatja a számítását, aki szeretné kipróbálni, milyen hadvezér lenne…
Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc megelevenítéséhez minimális rendszerkövetelmények kellenek, tehát szinte bárki eltölthet néhány órát a megfelelö stratégia kitalálásával. A játék grafikája szegényes, ám ezt ellensúlyozza a téma sokszínûsége. A korabeli Magyarország térképén lépésröl lépésre lehet harcba bocsátkozni az osztrák és orosz erökkel – adott idöjárási és domborzati viszonyok között. A játékot tervezöi körökre osztották: minden kör egy heti eseménysorozatot ölel fel. A 14-féle hadegységet 70 tábornokkal lehet tetszés szerint mozgásba hozni. A játszva tanuló felhasználók több hadvezérröl szerezhetnek ismereteket, olyanokat is, amelyek a történelemkönyvekböl kimaradtak. Ezek a történelmi személyek ráadásul „saját arcukon” jelennek meg, tehát hiteles portrét láthatunk róluk. A program készítöi arra is figyeltek, hogy ne vezessék félre a játékosokat: akiröl nem találtak megfelelö arcképet, azt egy általános arccal helyettesítették – ám ezt minden esetben jelölték. Azonban nemcsak a tábornokok életét, hanem az egész szabadságharc eseményeit is korrektül bemutatja a játék. Rövidebb-hosszabb ismertetök segítenek átlátni a háború olykor kusza rendszerét. A Kárpát-medencét átszövö stratégiai háló jelentös topográfiai ismereteket is ad: a készítök jelölték a háború szempontjából fontos várakat és városokat is. A hadseregek létszámát a korabeli hadrendek alapján határozták meg, ezek 90%-ban megfelelnek a valóságos helyzetnek. Mind a magyar, mind az osztrák gyalogság zászlóalj alapon szervezödött, a játékban mégis az ezredet használhatjuk. A magyar oldalon csak szándék volt az ezred alapú szervezésre, de ez sohasem valósulhatott meg.
A lovasezredek játékbeli létszámát viszont 2000 föben határozták meg, ami meghaladja a korabeli valóságos keretet.
Az osztrák ütegek a valóságban 6, az orosz ütegek 8-12, a magyar ütegek pedig 8 lövegböl álltak. A programban minden üteg 8 lövegböl áll.Egy dologra azonban nem figyeltek eléggé az alkotók: a háttérismertetök során több helyesírási hibát is vétettek. Ennek ellenére a játék kipróbálása után elmondható, hogy valóban gondolkodást igénylö, megfelelö történelmi háttérrel alátámasztott programot sikerült készíteni. A játék – többek között – a www.48.sulinet.hu internetes weblapról tölthetö le.